انعکاس مطبوعات استان دریزدفردا -بشارت نو 156
یزدفردا -بشارت نو شماره156مورخ6بهمن :نگهبانان مجتمع پرديس در حين تهيه عكس توسط خبرنگار بشارت‌نو به سمت اتومبيل وي هجوم آورده و با مشت و ضربه زدن، شيشه اتومبيل را شكستند
برخي مسوولان اجرايي در پاسخ به تماس‌هاي خبرنگار بشارت‌نو براي جويا شدن نظر آنان، با عتاب و عصبانيت، تلفن را قطع كردند
فرو ريختن سقف مجتمع تجاري شهر، راز نبود ناظر را برملا كرد
گروه گزارش؛ ابوالفضل محمدي؛ اطهره منصوري: فرو ريختن بخشي از سقف مجتمع تجاري شهر در غياب ناظر و مشاور، حادثه‌اي بود كه گر چه تلاش شد تا به نوعي با اعلام اينكه اين حادثه در حين بتن‌ريزي اتفاق افتاده است از تلخي آن كاسته شود اما باعث شد تا راز غياب ناظر و سهل‌انگاري در ساخت و سازهاي بدون حضور ناظر نه تنها در اين پروژه بلكه برخي پروژه‌هايي بزرگ ديگر مرتبط و غير مرتبط با اين پروژه نيز از پرده برون افتد. پروژه‌هايي مانند پروژه هزار واحدي آرمان در حوالي ميدان امام علي(ع)، الماس در روبروي بازار بزرگ شهر واقع در زمين‌هاي شركت جواد (مجتمع شقايق)، كه مديريت و اداره بخشي از شروع و پيشينه آنها نيز به دست اندركاران همين پروژه باز مي‌گشت و اغلب آنها همين مشكل را به نوعي دارند. اما آيا اين تشابه مديريت‌ها اتفاقي است.
خبر اتفاق پيش‌بيني نشده فرو ريزي بخشي از سقف طبقه اول مجتمع تجاري شهر از يك سو آرامش و احيانا برخي برنامه‌ها و روياهاي مديران شركت عمران پرديس به عنوان مجري پروژه مركز تجاري شهر و ياران و شركاء نزديك آنها در شركت انبوه‌سازي فراز به كه پيمانكاري پروژه را بر عهده دارند؛ بر هم ريخت و از سوي ديگر مسوولان مرتبط با اين پروژه‌ها را نيز به سه دسته تقسيم كرد.
واكنش مسوولان «شهرداري، نظام‌مهندسي، مسكن و شهرسازي و معاونت عمراني استانداري يزد» در برابر افكار عمومي را مي‌توان به سه دسته شامل «بي‌توجهي و طفره رفتن از پاسخگويي» موضع‌گيري منفي و برخورد با خبرنگار و يا «پاسخگويي به افكار عمومي» تقسيم‌بندي كرد. اما پيش از اين صف‌بندي؛ واكنش مسوولان اين شركت در برابر اين حادثه ناگوار بود كه موضوع را حساس و پيچيده كرد. چرا كه آنان همگي در يك صف مواجهه منفي برآمدند و كمترين همكاري اختياري و استقبال از خبرنگاران به عنوان نمايندگان افكار عمومي و حتي شهروند عادي جامعه داشتند. آيا آنها سرمايه‌گذاران و مردمي كه مي‌خواهند به نوعي از اين اماكن استفاده كنند نيز همين برخورد را دارند؟
طي سال‌هاي گذشته متاسفانه برخي افراد با تشكيل شركت‌هاي مختلف از يك سو به عقد قراردادهاي يك طرفه با مردم اقدام نموده و سودهاي كلاني را به جيب مي‌زنند و از سوي ديگر با نظر مي‌رسد با ترفندهاي فراقانوني از ايجاد و رعايت قانون در ساخت و سازها خودداري كرده‌اند. موضوعي كه يكبار ديگر نيز در شماره 138 بشارت‌نو به طور مفصل به آن پرداخته شد اما پاسخي نيامد!
شروع ماجرا
حوالي ساعت 11 صبح روز پنج‌شنبه 26 دي‌ماه در حالي كه سوز هواي نسبتا سرد زمستاني احتمال اجازه ناظرين براي فعاليت‌هاي ساختماني به ويژه بتن‌ريزي را كم جلوه مي‌داد، خبر «فروريزي بخشي از سقف طبقه اول مجتمع تجاري شهر» آنقدر جذاب بود تا خبرنگاراني كه مطلع شدند را به منطقه صفائيه بكشاند.
اما حضور خبرنگار بشارت‌نو در همان ابتدا با استقبال بد و برخورد نامناسب نگهبانان و گماشتگان حاضر در محل مواجه شد. اين برخوردها با حمله به سمت اتومبيل و ضربه زدن به بدنه و شيشه اتومبيل وي به منظور ممانعت از عكسبرداري حتي در خيابان و معبر عمومي شدت يافت (عكس‌هاي چاپ شده در اين گزارش در همين مدت و به صورت تعقيب و گريز گرفته شده است كه مشاهده مي‌كنيد. ضمن اينكه برخي از افرادي كه در عكس ديده مي‌شوند كساني هستند كه به سمت اتومبيل خبرنگار بشارت‌نو هجوم آورده و شيشه جلو اتومبيل وي را شكستند)
همراه با تلاش سوال برانگيز نگهبانان و گماشتگان بي‌سيم و تلفن به دست در حوالي اين پروژه براي ممانعت از عكسبرداري تعدادي از كارگران نيز مامور براي پوشيدن فوري گوني (ماله كشي فوري) بر روي نقطه فرو ريخته سقف شدندكه در عكس ملاحظه مي‌شود.
به منظور جلوگيري از شائبه سو‌ء نيت و انجام رسالت اطلاع‌رساني بي‌طرفانه از همان ابتدا تلاش شد تا با تماس تلفني و مكاتبه كتبي نظر مسوولان مجري، پيمانكار و دست‌اندكار پروژه همچنين مقامات و مديران دولتي مرتبط و مسوول شهر گرفته شود. هر چند واكنش نامناسب و عدم پاسخگويي برخي از مسوولان مورد نظر در اين گزارش و تلاش براي اتمام حجت و مستند‌سازي اين دعوت به همكاري خبري، موجب طولاني كردن پروسه اطلاع‌رساني و كاهش سرعت به عنوان يكي از اصول مهم خبر شد اما به منظور رعايت دقت و اخلاق حرفه‌‌اي بلافاصله سوالات كتبي به دفتر مديرعامل شركت عمران پرديس به عنوان كارفرما، شركت انبوه‌سازان فراز به عنوان پيمانكار و همچنين رئيس سازمان مسكن و شهرسازي، شهرداري منطقه 3، رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان و معاون عمراني استانداري ارسال شد.
واكنش نظام مهندسي ساختمان
در مقابل طرح اين سوالات و پرسشگري پيرامون اين موضوع تنها سازمان نظام مهندسي در سه مرحله اقدام به پاسخگويي شفاف نمود. در مرحله نخست پاسخ‌گويي تلفني در همان روز ابتداي حادثه و اعزام كارشناس به منظور بررسي حادثه بود.
در اين زمينه محمدرضا جواهري رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد علاوه بر ارسال فوري پاسخ سوالات كتبي بشارت‌‌نو در مصاحبه مطبوعاتي خود در جمع خبرنگاران كه 4 روز پس از اين واقعه بر پا شد اعلام كرد كه به وسيله خبرنگاران از اين واقعه مطلع شده و در اين زمينه بررسي‌هاي لازم را نيز انجام داده است. وي در عين حال خاطرنشان كرد: هر چند بايد در اين مورد بايد ناظر پروژه (كه وجود ندارد!) پاسخگو باشد و كار اين سازمان به عنوان ناظر عالي، ستادي است.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد در اين رابطه بارها در پاسخ به خبرنگاران به صراحت اعلام كرد كه ناظر حقيقي در پروژه‌هاي پرديس و آرمان وجود ندارد!
جواهري در عين حال با اشاره به خلاءهاي قانوني براي برخورد با اينگونه پروژه‌ها گفت: دست ما از چاره كوتاه است اما از سال گذشته به سازندگان پرديس و شهرداري يزد كتبا اعلام شده است تا وضعيت نظارت پروژه را مشخص كنند.
او با بيان اينكه سازمان متبوعش ابزارهاي قانوني براي توقف كار ندارد به ناهماهنگي برخي ارگان‌ها در گذشته با اين سازمان اشاره كرده و گفت: در مورد پروژه‌هاي آرمان و مجتمع تجاري شهر بدون تاييد سازمان نظام مهندسي ساختمان و در حالي كه نقشه‌هاي آن توسط نظام مهندسي در حال بررسي بوده از سوي شهرداري پروانه آنها صادر شده است.
وي خاطرنشان كرد: از نظر اين سازمان اين پروژه‌ها قانوني نيست و اگر اين سازمان ابزارهاي قانوني داشت به هيچ وجه امكان ادامه فعاليت به آنها نمي‌داد.
وي با بيان اينكه بارها به مديريت شركت آرمان، مجتمع پرديس و همچنين شهرداري يزد به طور جداگانه اعلام شده است كه اين پروژه‌ها نظارت و مهندس ناظر ندارد يادآور شد: از آنها خواسته شده تا در اين زمينه اقدام كنند ولي متاسفانه اقدامي صورت نگرفته است.
جواهري كه در مقابل اصرار خبرنگاران جهت توضيح بيشتر پيرامون اين پروژه‌ها كه بدون ناظر فعاليت مي‌كنند؛ قرار گرفته بود با بيان اينكه بيش از اين چيزي براي گفتن ندارد گفت: پروژه‌هاي مسكن مهر و برخي ساخت و سازهاي بزرگ در شهرك صنعتي به عنوان ساير مواردي كه بدون نظارت اجرا مي‌شود. او از خبرنگاران خواست تا آنها وارد عرصه شده و اين سازمان را در جهت حفظ جان و امنيت مردم ياري كنند.
وي در پاسخ به سوال كنايه آميز خبرنگاري كه عنوان كرد «شما زورتان به مردم عادي و ضعيف مي‌رسد»؟ اظهار داشت: حتي براي يك منزل 150 متري هم نگران هستيم چه برسد به ساختمان‌هاي و مسوولاني كه اين كارها را انجام مي‌دهند ولي به بهانه‌هايي از قبيل گران شدن ساختمان به خاطر هزينه‌هاي نظام مهندسي و نظارت، از زير بار اين مسووليت شانه خالي مي‌كنند.
او با رد هر دليل و توجيهي براي زير پا گذاشتن قانون يادآور شد: اين در حالي است كه سازندگان اين پروژه‌ها هزينه‌هاي نظارت را از خريداران دريافت مي‌كنند.
مشروح مصاحبه رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان يزد كه مناسب‌ترين واكنش را به افكار عمومي به ويژه خبرنگاران به عنوان نماينده اقشار مختلف مردم در اين مورد داشت جداگانه منتشر مي‌شود.
اما ساير مسوولان به نگراني مردم، سرمايه‌گذاران در اين پروژه و افرادي كه در آينده مي‌خواهند خود و خانواده‌هاي آنها با سرمايه‌گذاري به صورت مستقيم يا غير مستقيم از اين پروژه‌ها استفاده كنند چه پاسخي دادند؟!
بي‌اعتنايي شهردار يزد و انتظار شهرداري منطقه 3 براي رسيدن دستور رئيس!
شهردار منطقه 3 يزد كه اين پروژه در حوزه نظارت آن قرار دارد در مقابل تماسهاي مكرر و ارسال سوالات كتبي به دفتر خود پس از چند روز پيگيري پاسخ به خبرنگار بشارت‌نو را به ميروكيلي، شهردار يزد حواله داد.
ابوالفضل كشفي‌ تاكيد كرد: بايد رييسش (شهردار مركزي يزد) به وي اجازه دهد تا پاسخ اين سوالها را بدهد و يا اينكه خود رييس (شهردار يزد) پاسخگوي سوالات باشد.
تماس با تلفن همراه شهردار نيز پس از بارها تلاش، تنها به ارسال سوالات به دفتر وي منجر شد و همچنان منتظر پاسخ شهرداري هستيم! پس از آن تا لحظه چاپ گزارش نيز روابط عمومي شهرداري يزد كه اخيرا سكان آن به باجناق شهردار سپرده شده در اين مورد تماس و پي‌گيري نداشت.
آنچه واضح است اينكه شهرداري از ساخت و ساز يك واحد كوچك مسكوني بدون نظارت ممانعت و با سازنده آن برخورد مي‌كند.
با توجه به اينكه شهرداري ابزار قانوني براي جلوگيري از صدور پروانه، پايان كار و حتي توقف كار را دارد، به نظر مي‌رسد مسئوليت نظام مهندسي در اينجا بر دوش شهرداري منتقل مي‌شود، به ويژه با توجه به اين كه مصاحبه رئيس نظام مهندسي در جمع خبرنگاران، شهرداري يزد بدون تاييد نظام مهندسي در پروژه‌هاي نظير مجتمع مسكوني هزار واحدي آرمان و مجتمع تجاري شهر اقدام به صدور پروانه كرده و عملا كار را از نظارت سازمان نظام مهندسي ساختمان خارج نموده است. در حال حاضر نيز شهرداري ابزار توقف اين پروژه‌ها را دارد. اما گويا به نامه‌هاي نظام مهندسي نيز اعتنايي نكرده است (رجوع به مصاحبه رئيس سازمان نظام مهندسي در جمع خبرنگاران).
اما آيا فرار شهردار منطقه 3 و نيز شهردار مركزي يزد از پاسخگويي، تنها به دليل عدم توانايي آنها به پاسخگويي پيرامون اين چند مورد پروژه است؟ آيا آنها از اينكه نظارت اين چند پروژه از ديد آنها پنهان شده است؛ چيزي براي پاسخگويي ندارند و بنابراين سكوت كرده‌اند؟ يا پاسخ اين سوال براي آنها اهميتي نداشته است؟ يا اينكه ....
اما اين سوالات مطرح مي‌شود كه اصولا شهرداري براي چه كساني و در چه مواقعي از نظارت چشم پوشي مي‌كند و يا نظارت از چشم تيزبين بازرسان آن پنهان مي‌ماند؟
آيا شهرداري به دليل حجم بالاي كار موفق به عدم رعايت قانون در اين پروژه‌هاي بدون نظارت نشده‌است؟ يا اينكه شهرداري اجراي اين پروژه‌ها كه استفاده كنندگان از آنها چندين خانوار از شهروندان هستند را بدون حضور ناظر حقيقي كم اهميت و غير ضروري دانسته است؟
آيا نامه‌هاي سازمان نظام مهندسي و تذكرات آنها كه رييس اين سازمان در گفتگو با خبرنگاران پيرامون عدم حضور ناظر و عدم رعايت قانون در برخي پروژه‌هاي خاص بوده‌است را دريافت نكرده و يا از آنها صرفنظر كرده‌است؟
در چه صورت نامه‌ها به شهرداري نمي‌رسد و يا در چه صورتي شهرداري نامه‌ها را نرسيده مي‌انگارد؟
همچنان منتظر پاسخ شهرداري به اين سوالات و سوالات ارسالي پيرامون موضوع خاص مجتمع تجاري شهر و مسئوليت شهرداري هستيم.
در غير اين صورت ما هم مانند نظام مهندسي دستمان چاره كوتاه است الا اينكه در مرحله اول با انتشار اين مطالب به افكار عمومي و شما خوانندگان بسپاريم شايد با توجه به راي مستقيم مردم در شوراها، رئيس و اعضاء شوراي اسلامي شهر؛ خود وارد عرصه شده و به جاي شهردار منتخب شورا پاسخي بدهند؟ به ويژه اينكه برخي اعضاء شورا گفته مي‌شود با شهردار منتخب، شهردار منطقه و حتي برخي مديران اين شركت‌ها به نوعي رابطه و دوستي دارند.
اما اگر باز هم پاسخي نيامد در مرحله دوم و در صورت عدم تسليم شهرداري در مقابل افكار عمومي تنها به منظور ثبت وقايع و خدمات تاريخي دوره شهرداري علي‌اكبر ميروكيلي به عنوان شهردار مهريزي‌الاصل يزد، ابوالفضل كشفي‌ شهردار منطقه 3 يزد كه از شهرداري مهريز به يزد ارتقا يافته و اعضاي شوراي شهر كه اسامي آنها در اين نشريه بارها اعلام شده؛ اين مطلب را به يادگار مي‌گذاريم و قضاوت را به تاريخ و آيندگان مي‌سپاريم.
هر چند در آينده قرار نيست اين موضوع را كه با جان و سرمايه شهروندان سرو كار دارد رها كنيم. سوالات قبلي و سوالات مربوط به اين گزارش را به همراه برخي سوالات و ابهاماتي كه پيرامون عملكرد شركت‌هاي متعدد انبوه‌سازي كه تعدادي از آنها به نوعي با مديران اين شركت‌ها (فراز و پرديس و آرمان) سر و كار دارند را باز هم پي‌گيري مي‌كنيم.
موضوع مشكلات به وجود آمده در مجتمع آبنوس تنها پس از سه سال بهره‌برداري، ساخت آپارتمان در فضاهاي سبز زمين آپارتمان‌هاي قبلي كه ضايع كردن حقوق شهروندان است و نيز بررسي و نقد عملكرد مديران دوره قبل شورا و شهرداري به ويژه شهردار وقت منطقه 3 يزد نيز از ديگر مسايلي است كه جهت پي‌گيري حقوق شهروندان در آينده به آنها خواهيم پرداخت. چرا كه خوشبختانه دولت نهم در زمينه برخورد با اين تخلفات جدي و عاري از هر گونه رابطه فراقانوني با مديران اين شركت‌ها است. لذا بستر براي رسيدگي به اين موارد آماده است.
مسكن و شهرسازي: به ما مربوط نيست
در اين ميان برخورد رييس سازمان مسكن و شهرسازي يزد نيز به نوعي جالب و براي آيندگان و تاريخ خواندني است.
محمدعلي خواجه‌رضايي كه برخلاف روي خوشي كه در انتهاي انتقالش از سازمان نوسازي مدارس به سازمان مسكن و شهرسازي به خبرنگاران نشان داد اكنون ارتباط كمتري را نيز با مطبوعات و اهالي رسانه دارد. پس از ارسال سوالات و پي‌گيري‌هاي خبرنگار بشارت‌نو با بد اخلاقي و تندي به خبرنگار اين نشريه از پاسخگويي طفره رفت و گفت: اين مساله به ما ربطي ندارد. اين پاسخ شفاهي و برخورد نامناسب با خبرنگار، كه با تندي و قطع تلفن همراه بود پي‌گيري پاسخ كتبي به سوالات را هم ديگر بدون معنا كرد.
هر چند چند روز پس از پايان اين ماجرا فردي كه خود را كارشناس املاك و ساختمان مسكن معرفي كرد، در تماس با تلفن همراه مدير مسوول بشارت‌نو، اظهار داشت كه به محل مراجعه كرده و اثري از ماجرا نديده است. اين تماس گيرنده خواستار ارائه عكس‌هاي بشارت‌نو به وي و حضور در محل شد كه برخي از عكس‌ها در اينجا جهت استحضار ايشان و مدير خوش اخلاقشان چاپ و منتشر شده است. اگر طالب پي‌گيري هستند اين گوي و اين هم ميدان!
اما جاي اين پرسش باقي است كه اگر به گفته خواجه‌رضايي، رئيس سازمان مسكن و شهرسازي اين مساله ربطي به آنها ندارد، پس دليل تماس و پي‌گيري فردي كه به عنوان كارشناس املاك و ساختمان اين سازمان با نام خانوادگي«ج» معرفي كرد چه بود؟
بي‌تفاوتي استانداري
معاونت عمراني استانداري نيز از زمان ارسال سوالات فاكس شده در اين مورد و قيد طرح موضوع با اعلام عدم پاسخگويي در نشريه كه روز شنبه پس از حادثه انجام شد تاكنون هيچ واكنشي نشان نداده و جوابيه‌اي هم ارسال نكرده‌است.
واكنش پرديس سازان
ارسال سوالات به شركت عمران پرديس، مجري مجتمع تجاري شهر و پي‌گيري خبرنگار بشارت‌نو موجب ملاقات با مدير عامل اين شركت شد. هر چند از سوي شركت انبوه‌سازان فراز به عنوان پيمانكار پروژه كه دست‌اندركاران آن شركاي عمده و ياران وفادار عمران پرديس هستند جوابيه‌اي ارسال نشد.
رضا شهسواري؛ مديرعامل فراز در اين زمينه تنها در اولين تماس خبرنگار بشارت‌نو در روز حادثه با اعلام اينكه آرماتورهاي كج شده بايد براي ادامه كار بايد كج مي‌شد! (پاسخ كنايه‌آميز و با تمسخر) وي افزود: پروژه مديرعامل دارد و خواستار تماس با عباس كامران به عنوان مديرعامل شركت عمران پرديس شد.
مديرعامل شركت عمران پرديس در اين رابطه پس از گريز و فرارهاي متعدد از سؤالات تلفني و حضوري خبرنگار بشارت‌نو به بهانه بر غير مهم بودن اين اتفاق به دليل رخداد آن در حين بتن‌ريزي از يك سو و همچنين خصوصي بودن اين شركت از سوي ديگر به اكراه و اجبار مواردي را پاسخ داد. همچنين پاسخ كتبي از سوي مسوول دفتر فني شركت عمران پرديس به دفتر بشارت‌نو ارسال شده‌است كه هر دو اين موارد به جهت تلاش حداكثري به منظور پوشش تمامي نظرات ابراز شده افراد ذينفع پروژه به عنوان تنها دفاعيه آنها تاكنون در ادامه آورده شده‌است. ضمن اينكه آماده درج ساير پاسخ‌هاي آنها و شنيدن نظرات ديگر مدافعين اين پروژه و افرادي كه باتوجه به مشاركت در ساخت آن سود مي‌برند و يا كساني كه به عنوان خريدار، يك يا تعدادي از واحدهاي آن را خريداري كرده‌اند در شماره‌هاي آينده هستيم.
مديرعامل شركت عمران پرديس:
اين‌ها مسايل خصوصي شركت است
مديرعامل شركت عمران پرديس يزد در گفتگويي اختصاصي با خبرنگار بشارت‌نو در رابطه با ريزش بخشي از پروژه مجتمع تجاري بزرگ شهر در حين بتن‌ريزي در پاسخ به سوالات خبرنگار ما گفت: پاسخ اين سوالات محرمانه و مسايل خصوصي شركت است!
عباس كامران افزود: دليل اين ريزش نشست زير اسكافرها بوده‌است و اين ريزش به صورت بخشي از پروژه نبوده و تنها 5 مترمربع بوده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا در حين بتن‌ريزي، ناظر يا پيمانكار اين پروژه حضور نداشتند گفت: پروژه مجتمع تجاري بزرگ شهر هم مهندسين مشاور دارد كه از شركت نوانديش تهران است و هم نظارت عاليه اين كار به عهده سازمان نظام مهندسي است.
كامران اظهارداشت: نقشه‌هاي پروژه نيز توسط سازمان نظام مهندسي به تاييد رسيده و امضا شده‌است!؟!
مديرعامل شركت عمران پرديس در رابطه با صدور پروانه و يا هماهنگي با نهادهاي دست‌اندركار ديگر تصريح كرد: هيچ مشكلي در رابطه با صدور پروانه وجود ندارد و همه‌ي نهادهاي دست‌اندركار هماهنگي خوبي با يكديگر دارند.
وي با اشاره به حكومت علي(ع) و تلاش وي براي ادامه اين سيره گفت: از زماني كه من در اين شركت حضور دارم و اين پروژه شروع به كار كرده‌است حتي يك ريال زير و رو نشده است اين درحالي است كه سهام خود من زير يك درصد است و تنها به خاطر مسووليت در اينجا كار مي‌كنم.
همچنين در نمابري كه با امضاء رضوان‌دوست به عنوان مسئول دفتر فني شركت عمران پرديس به دفتر نشريه ارسال شده آمده است. اعتقاد موسسين بر اين است كه در هر شهر بايستي تعدادي مراكز تجاري بزرگ در نقاط مختلف شهر وجود داشته‌باشد چرا كه اين موضوع ضمن تاثيرگذاري در كاهش ترافيك شهر و صرفه‌جويي در وقت سبب مي‌گردد كه خانواده‌ها بتواند به اين مراكز تجاري كه گاها تا 500 و يا بيشتر واحد تجاري دارند مراجعه و عمده نيازمندي‌هاي خود را تامين نمايند. در تمام كشورهاي دنيا مراكز تجاري به همين شكل مي‌باشند و در آينده اهيمت اين مراكز تجاري مثل بازارهاي قديم كاملا محسوس خواهدبود كه در اين راه بايستي براي سرمايه‌گزاران سود منطقي وجود داشته‌باشد.
در ادامه اين نامه از خصوصيت‌هاي ديگر اين پروژه داشتن فضاهاي باز و مشاعات وسيع نام برده شده و آمده است: اين فضاها براي خانواده‌ها مكان‌ها و چشم‌‌اندازهاي دلپذيري را از معماري و ارتباطات داخلي بوجود مي‌آورد. از كل متراژ 75000 مترمربع زيربنا تنها كمتر از 19000 مترمربع آن به واحدهاي تجاري و بقيه به فضاهاي باز، راهروها و دسترسي‌هاي وسيع، مشاعات و فضاهاي خدماتي و رفاهي اختصاص داده ‌شده‌است.
در پايان نامه ارسالي از سوي «رضوان‌دوست» آمده است: در خاتمه نظر آن وزين نامه محترم را به اين موضوع جلب مي‌نمايد كه مسووليت قلم‌زني ايجاب مي‌نمايد كه انسان با آزادگي و مروت و تحقيق و بررسي و با اهميت دادن به بعد تخصصي و فني و حرفه‌اي به مسايل نگريسته تا انشاا... در پيشگاه خداوند پاسخگو باشد.
در مقدمه اين جوابيه به قلم همچنين به تجربه طراحان اوليه اين مجتمع اشاره شده و آمده است: اين شركت به عنوان يك شخصيت حقوقي و خصوصي مستقل، مجري پروژه مركز تجاري شهر مي‌باشد. كليه نقشه‌هاي اجرايي سازه معماري، تاسيسات مكانيكي و برقي توسط گروه مهندسين مشاور ابنيه نوانديش تهران كه مشاور برخي از پروژه‌هاي تجاري و مسكوني مشابه در سطح كشور منجمله مركز تجاري ستاره يزد و خليج فارس شيراز مي‌باشد. طراحي گرديده است. ضمنا پيمان بخش سازه كه فعلا در حال اجرا است توسط گروه پيمانكار از برادران كرد انجام مي‌پذيرد.
با اين حال كامران در مواجهه حضوري با خبرنگار بشارت‌نو به بهانه خصوصي بودن پروژه، فروريختن آن در حين اجرا و ... از پاسخگويي روان و همكاري پيرامون اطلاع‌رساني در اين زمينه استقبالي نكرد و تقصير را متوجه مواردي دانست كه ربطي به نظارت ضعيف بودن سازه و ... ندارد.
اما نگاهي به مصاحبه دكتر جواهري رئيس سازمان نظام‌مهندسي يزد در جمع خبرنگاران در اين‌باره كه بخش‌هايي از آن در همين گزارش درج شد از مشكلات ديگري پرده بر مي‌دارد. حداقل اين اتفاق ناگوار باعث شد تا رازهايي نيز از پرده برون افتد. راز پروژه‌هاي بدون ناظر و...
واي از آن روز كه از پرده بيرون افتد راز
آماده و منتظر درج نظرات فني، كارشناسي و پاسخ‌هاي مستدل و منطقي طرف‌هاي ذينفع در اين گزارش هستيم.
چند سوال
اما جاي چند سوال نيز از پرديس‌سازان هست كه آيا به نظر آقايان فقط ما بايد پاسخگوي نوشته‌هايمان باشيم؟ آيا آنها نيز نبايد پاسخگوي شهروندان و سرمايه‌گذاران اين مجموعه بزرگ و ساير مجتمع‌ها و ساخت و سازهايي كه انجام مي‌دهند باشند؟
چه كسي پاسخگوي مسايلي از قبيل عدم رعايت استانداردهاي فضاي سبز و فضاي باز، نامناسب بودن كيفيت، عدم حضور ناظر، بالا بودن قيمت تمام شده، تاخير در زمان تحويل، عقد قراردادهاي يك‌طرفه و نارضايتي‌ها و ساير مسايل و مشكلات احتمالي در پروژه‌هايي چون مركز تجاري شهر، هزار واحدي آرمان، الماس، آبنوس و..... و ... مي‌باشد؟
آيا اين آقايان پروژه‌ها را براي خانواده‌هاي خود مي‌سازند؟ آيا كسي كه مي‌خواهد يك واحد مسكوني كوچك بسازد پروژه‌اش خصوصي نيست؟ آيا شوراي شهر بر عملكرد شهرداري در اين موارد نظارت دارد؟
اينها مواردي است كه به همراه ساير ابهامات و مشكلات طرح شده در متن اين گزارش در آينده به حول و قوه الهي و ياري شما مردم به آنها خواهيم پرداخت. از همه كساني هم كه اطلاعاتي در اين موارد دارند تقاضا مي‌شود اطلاعات خود را به دفتر بشارت‌نو ارسال كنند تا ان‌شاءا... از آنها بهره‌برداري شود.
یزدفردا 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا